A A A

Olej lniany budwigowy

Len jest rośliną powszechnie stosowaną już przez nasze babki. Z pokolenia na pokolenie przekazywana była wiedza na temat potencjalnych korzyści zdrowotnych wynikających z obecności lnu i jego przetworów w codziennej diecie. Najczęściej używane był siemię lniane (czyli nasiona lnu) oraz tłoczony z nasion olej lniany. Olej lniany bywał niejednokrotnie obiektem zainteresowania terapeutów specjalizujących się w medycynie naturalnej.

Olej lniany budwigowy swą nazwę zawdzięcza pionierce badań nad kwasami omega 3 i olejem lnianym dr Johannie Budwig - jest to niemiecka badaczka siedmiokrotnie nominowana do Nagrody Nobla, która opracoawała dietę, która ma za zadanie dostarczyć organizmowi zwiększoną ilość kwasów omega 3 i antyoksydantów. Dr. Budwig założyła klinikę, w której stosowała opracowaną przez siebie dietę u osób chorych na stwardnienie rozsiane, z nowotworami oraz z przewlekłymi stanami zapalnymi.

 

Diata dr. Budwig może korzystnie wpływać w przypadkach:

  • Artretyzmu
  • Astmy
  • Cukrzycy
  • Depresji
  • Otłuszczenia wątroby
  • Problemów dermatologicznych (np. łuszczycy)
  • Problemów z pamięcią i koncentracją
  • Problemów trawiennych
  • Schorzeniach serca i układu krążenia min: nadciśnienia, miażdżycy, zawału serca, choroby wieńcowej
  • Wrzodów żołądka
  • obniżonej odporności organizmu

 

Zasady diety dr. Budwig:

  • w pierwszym etapie jej stosowania (od kilku tyg. do kilku mies.) zalecane jako źródło tłuszczu są tylko olej lniany i ryby. Należy unikać innych tłuszczów zwierzęcych.
  • dla osób przyjmujących dużą ilość oleju lnianego 6-8 łyżek zaleca się stosować pastę (zmiskowany olej z chudym twarogiem) w celu dobrego przyswajania przez organizm
  • pasta jest jednym z elementów diety, poza tym zaleca się stosować warzywa, białko, owoce i produkty zbożowe
  • po okresie intensywnego stosowania pasty zaleca się zmniejszyć porcję do 2 łyżek stołowych
  • należy unikać produktów z konserwantami i z dodatkami chemicznymi
  • dr Budwig zaleca spożywanie dodatkowo kilku łyżek świeżo zmielonego siemia lnianego, jak również mlecznych produktów fermentowanych
  • dr Budwig poleca spożywanie drożdży piekarniczych
  • olej lniany należy jeść codziennie, najlepiej rano wraz z musli, płatkami zbożowymi, startym jabłkiem i łyżką zmielonego siemia lnianego
  • pastę można przechowywać w lodówce najdłużej do następnego dnia

Jak stosować olej lniany

 

Olej lniany może być obecny w codzinnej diecie każdego z nas. Przeciwwskazaniem może być nietolerancja pokarmowa na substancje obecne w oleju. Dzieciom powyżej 3-go roku życia można podawać 5 ml (ok. 1 łyżeczka). Dorośli mogą zażywać od 30 ml do 60 ml (ok. 2-4 łyżek stołowych) dziennie w trakcie posiłków. Można spożywać w postaci pasty z chudym białym serem i olejem lnianym. W tym celu należy zmiksować olej lniany z 12,5 dkg chudego białego sera z dodatkiem chudego kefiru bądź jogurtu. Olej z serem należy miksować do momentu otrzymania pasty o konsystencji majonezu. Pastę można podawać na słodko lub słono z dodatkiem warzyw, ziół lub owoców.

 

Przechowywanie oleju lnianego

 

Ze względu na dużą wrażliwość oleju lnianego na wyższe temperatury należy przechowywać olej w temperaturze od 4 do 10°C, w szczelnie zamkniętej butelce, z dala od źródeł światła. Olej nie powinien być przechowywany w temperaturze pokojowej.

 

W naszych sklepach dostępne są oleje lniane budwigowe dwóch producentów. Dostępny jest olej lniany Oleofarm. Jest to duży, uznany producent. Oleofarm produkuje również siemię lniane. Nasi Klienci bardz zachwalają olej z małej rodzinnej tłoczni występujący pod marką "Kropla Omega". Tłocznia specjalizuje się w produkcji olejów zimnotłoczonych. W naszych lodówkach zawsze się znajdzie kilka butelek z ich specjalnością. Mam na myśli olej lniany kropla omega.

Olej lniany budwigowy charakteryzuję się krótką datą ważności do spożycia. Firma oleofarm - 3 miesiące od daty produkcji, firma kropla omega 2 miesiące od daty produkcji. W naszych sklepach zawsze świeże dostawy.